Programme

TERUG

Wie is ek?

Vorige Programme

Vrydag 20 Oktober 2017
11:30-12:00

Oktober is Wêreld Geestesgesonheidsmaand. Vanjaar se tema is: geestesgesondheid in die werksplek. Louis en Lise vertel hoe sowel werkgewers as werknemers aanpassings kan maak vir ‘n sielkundige diagnose sodat albei partye die situasie gepas hanteer.

Potgooi
Wie is ek? 20 Oktober 2017

Oktober is Wreld Geestesgesonheidsmaand. Vanjaar se tema is: geestesgesondheid in die werksplek. Louis en Lise vertel hoe sowel werkgewers as werknemers aanpassings kan maak vir n sielkundige diagnose sodat albei partye die situasie gepas hanteer.

Laai die mp3 af (20130KB)

Vrydag 13 Oktober 2017
11:30-12:00

Depressie affekteer sowel kinders as volwassenes. Tog word daar nog steeds neergekyk op diegene wat daarmee gediagnoseer is. Louis en Lise kyk na die gevare van hierdie siekte van ons tyd, en bied oplossings vir die stigmas.

Potgooi
Wie is ek? 13 Oktober 2017

Depressie affekteer sowel kinders as volwassenes. Tog word daar nog steeds neergekyk op diegene wat daarmee gediagnoseer is. Louis en Lise kyk na die gevare van hierdie siekte van ons tyd, en bied oplossings vir die stigmas.

Laai die mp3 af (21309KB)

Vrydag 6 Oktober 2017
11:30-12:00

Meer as 3-miljoen kinders tussen die ouderdomme van 7 en 19, word jaarliks in Suid-Afrika geboelie. Louis het raad vir ouers oor hoe om nie net die afknouery te stop en hulle kind vaardighede aan te leer om vir hulleself op te staan nie, maar ookm hoe om ook die emosionele uitwerking daarvan effek te beperk.

Louis en Lise in gesprek oor kinders wat geboelie word:

LISE: Ek hoor en lees deesdae gereeld van kinders wat geboelie word. Is dit regtig so ernstig, of is dit maar net die “in” ding om oor te praat?

LOUIS: Nee, dit is baie ernstig, en selfs ernstiger as wat ‘n mens besef. Die jongste navorsing toon dat kinders tussen Graad 4 en Graad 6 die hoogste boeliesyfer ter wêreld het, en dat die lae slaagsyfer direk daarmee te doen het. Ander grade het ook ontstellende hoë syfers.

LISE: Maar kinders is tog oor die algemeen spelerig en terg mekaar gereeld. Wanneer is dit boelie, en wanneer nie?

LOUIS: Jy is heeltemal reg: ‘n mens hoef nie elke insident of ‘n rowwe spelery tussen kinders as “boelie” te beskou nie. Boelie is waar die kind in ‘n swakker posisie as die ander kind of kinders is (fisies kleiner, pas nie sosiaal in nie, ens.) en nie vrywillig deelneem aan die gedrag nie. Hy/sy is met ander woorde hulpeloos en wil nie deel wees daarvan nie. Dit moet ook gedrag wees wat oor ‘n tydperk herhaal word, sodat dit ‘n voortslepende probleem is.

LISE: Hoe kan ouers agterkom hulle kind word geboelie?

LOUIS: Kinders wat gereeld geboelie word, al is dit op ‘n jong ouderdom, ontwikkel gewoonlik ‘n vorm van depressie. Die tekens kan wees dat die kind minder met maats wil speel of kuier, hom/haar van die familie onttrek, oormatig slaap en verskonings uitdink om skool te vermy. Fisiese klagtes, soos hoofpyne en maagprobleme, kan ook sonder enige mediese oorsaak voorkom.

LISE: Moet ouers inmeng, of sal dit self weggaan? Wat kan hulle doen?

LOUIS: Dit hang baie van die kind se ouderdom af. As ‘n kind onder die ouderdom van 12 geboelie word, kan ‘n mens nie van hom verwag om homself te beskerm nie. Dit is die ouers en onderwysers se taak. Goeie kommunikasie met jou kind en die aanleer van lewensvaardighede op ‘n jong ouderdom is natuurlik baie belangrik. Met tieners raak dit moeiliker, want hulle skram gewoonlik weg van kommunikasie met hul ouers. Die ouers se inmenging in hulle probleme is ook vir hulle ‘n verleentheid. In hierdie geval moet ‘n mens mooi oor die situasie nadink. As dit net een kind is wat jou tiener boelie, kan jy hom dalk oorreed om saam met jou aan ‘n oplossing te dink. Dit sal terselfdertyd vir hom ‘n lewensles wees. Maar as jou tiener fisies deur ‘n groep kinders bedreig word of hy word deur ‘n onderwyser geboelie, is dit jou reg en plig om in te gryp. My raad aan ouers is om die skool en moontlik ander betrokke ouers bymekaar te kry vir ‘n gesprek sodat almal saam aan ‘n oplossing kan werk.

Geen ouer behoort terug te staan en toe te laat hulle kind, ongeag sy ouderdom, geboelie word nie.

Braam Beetge is Wie is ek? se spesialis in psigoterapie met kinders, asook in die behandeling van sielkundige trauma met kinders en volwassenes. Luister na sy opinie oor boelies: www.wieisek.co.za

Potgooi
Wie is ek? 6 Oktober 2017

Meer as 3-miljoen kinders tussen die ouderdomme van 7 en 19, word jaarliks in Suid-Afrika geboelie. Louis het raad vir ouers oor hoe om nie net die afknouery te stop en hulle kind vaardighede aan te leer om vir hulleself op te staan nie, maar ookm hoe om ook die emosionele uitwerking daarvan effek te beperk.

Laai die mp3 af (21349KB)

Vrydag 29 September 2017
11:30-12:00

Louis bespreek 'n luisteraarsbrief oor woede, en Braam kyk na ‘n brief wat handel oor trauma.

Potgooi
Wie is ek? 29 September 2017

Louis bespreek 'n luisteraarsbrief oor woede, en Braam kyk na n brief wat handel oor trauma.

Laai die mp3 af (20891KB)

Vrydag 22 September 2017
11:30-12:00

Aandaggebrek-hiperaktiwiteitsteuring (AGHS) is naas depressie die tweede grootste diagnose van geestestoestande in Suid-Afrika. Dit affekteer nie net kinders nie, maar ook volwassenes. Die emosionele uitwerking wat hierdie toestand op individue het, hou reuse-implikasies in vir hulle algemene omgang met die wêreld. Professionele hulp is egter beskikbaar en kan in sowel kinders as volwassenes se lewe ‘n verskil maak.

The Bill of Rights of ADHD is opgestel vir ouers om die denke, gevoel en gedrag van hullw kinders met  AGHS beter te verstaan. Die meeste ouers met kinders wat met AGHS gediagnoseer is, sukkel om hulle kinders se gedrag te verstaan. In so ‘n geval kan die die handves van groot hulp wees.

BILL OF RIGHTS FOR ADHD
(saamgestel deur Reyhana Ravat)

* Help my om te fokus. Help me focus.

* Ek het nodig om te weet wat volgende gaan gebeur. I need to know what comes next.

* Gee my asseblief ‘n gestruktureerde omgewing en betroubare roetine. Please give me a structured environment and dependable routine.

* Waarsku my wanneer enige verandering gaan plaasvind. Give me advance warning if there is going to be a change.

* Gee my ‘n kans om oor iets na te dink. Wait for me, I'm still thinking.

* Gun my die geleentheid om iets op my eie tyd, teen my eie tempo, te doen. Wanneer jy my aanjaag, raak ek verward en ontsteld. Please allow me to go at my own pace.  If I rush, I get confused and upset.

* Help my om opsies te genereer wanneer ‘n probleem opgelos moet word. Ek wil graag weet watter ompaaie ek kan gebruik wanneer ek voel my pad word geblok. Please offer me options for problem solving.  I need to know what detours there are when the road is blocked.

* Gee my so gou moontlik terugvoer sodat ek kan weet wanneer ek iets reg doen. Is it right?  I need to know.  Please give me immediate feedback on how I am doing.

* Ek het nie noodwendig vergeet nie; ek het net nie die opdrag gehoor nie. I didn't forget.  I didn't hear it in the first place.

* Gee my net een opdrag op ‘n slag en vra my dan om te herhaal wat jy van my verwag. Please give me directions one step at a time and ask me to repeat what I think you said.

* Ek was nie bewus daarvan dat ek nie in my sitplek was nie. Herinner my daaraan om te stop, te dink en dan op te tree. I didn't know I wasn't in my seat.  Please remind me to stop, think and act.

* Kort werktye en kort werkopdragte met korttermyndoelstellings help my. Am I almost done now?  Please give me short work periods with short work goals.

* Wanneer ek nie ‘n opdrag uitvoer of verstaan nie, herhaal wat jy wil hê ek moet doen, maar gebruik dié keer ander woorde. Handtekens en simbole help my baie. Please don't say, "I already told you that."  Tell me again in different words.  Give me a signal, draw me a symbol.

* Beloon my vir my pogings, nie net vir my prestasies nie. Selfverbetering is net so belangrik soos sukses. I know it is all wrong, isn't it?  Please give me praise for partial success, reward me for self-improvement, not just for perfection.

* Moet my nie net op my foute wys nie, maar ook op positiewe gedrag. Why do I always get yelled at?  Please catch me doing things right and praise me for my specific positive behaviour.

* Herinner my (en jouself) aan my goeie eienskappe en suksesse wanneer ek ‘n slegte dag ervaar. Remind me (and yourself) of my good points when I'm having a bad day.

Vir meer leesstof gaan na: https://www.wieisek.co.za/index.php/onderwerpe/kinder-diagnoses#AGHS

Potgooi
Wie is ek? 22 September 2017

Wanneer ons hoor van Aandaggebrek-hiperaktiwiteitsteuring (AGHS), beter bekend as ADHD, assosieer ons dit net met kinders, maar volgens statistieke is hierdie diagnose, naas depressie, die tweede grootste sielkundige siekte in ons land. Dit affekteer sowel kinders as volwassenes. Dit bly n omstrede onderwerp weens die medikasie wat gebruik word.

Laai die mp3 af (21393KB)

Vrydag 15 September 2017
11:30-12:00

Die meeste van ons het ‘n vrees vir iets, of dit nou vir die dood, honde of selfs winkelsentrums is. Wanneer is dit ‘n vrees en wanneer is dit ‘n fobie? Louis (volwassebehandeling) en Braam (kinderbehandeling) kyk na fobies, hoe dit ‘n persoon se lewenskwaliteit affekteer en hoekom professionele behandeling ‘n dramatiese verskil kan maak.

Potgooi
Wie is ek? 15 September 2017

Die meeste van ons het n vrees vir iets, of dit nou vir die dood, honde of selfs winkelsentrums is. Wanneer is dit n vrees en wanneer is dit n fobie? Louis (volwassebehandeling) en Braam (kinderbehandeling) kyk na fobies, hoe dit n persoon se lewenskwaliteit affekteer en hoekom professionele behandeling n dramatiese verskil kan maak.

Laai die mp3 af (21265KB)

Vrydag 8 September 2017
11:30-12:00

Louis en Lise bespreek twee luisteraarsbriewe waar die skrywers voel hulle geliefdes maak verkeerde keuses oor hulle lewe. Die vraag is: Vir wie is hierdie keuses verkeerd, die skrywers of die persoon wat die keuses maak?

Potgooi
Wie is ek? 8 September 2017

Louis en Lise bespreek twee luisteraarsbriewe waar die skrywers voel hulle geliefdes maak verkeerde keuses oor hulle lewe. Die vraag is: Vir wie is hierdie keuses verkeerd, die skrywers of die persoon wat die keuses maak?

Laai die mp3 af (21177KB)

Vrydag 1 September 2017
11:30-12:00

Ontmoet die nuwe span sielkundiges wat nou deel is van Wie is ek? Ons kinderspesialis bespreek die waarde van Jungian Sandplay-terapie, en ons verslawingspesialis verduidelik die krag van professionele hulp.

Potgooi
Wie is ek? 1 September 2017

Ontmoet die nuwe span sielkundiges wat nou deel is van Wie is ek? Ons kinderspesialis bespreek die waarde van Jungian Sandplay-terapie, en ons verslawingspesialis verduidelik die krag van professionele hulp.

Laai die mp3 af (21226KB)

Vrydag 25 Augustus 2017
11:30-12:00

Hoe help ek ‘n geliefde vandag, om môre se sielkundige probleme te voorkom? Die beste manier om sielkundige probleme te hanteer, is deur proaktief op te tree. Maar hoe? Louis en Lise leer jou hierdie vaardigheid aan.

Potgooi
Wie is ek? 25 Augustus 2017

Hoe help ek n geliefde vandag, om mre se sielkundige probleme te voorkom? Die beste manier om sielkundige probleme te hanteer, is deur proaktief op te tree. Maar hoe? Louis en Lise leer jou hierdie vaardigheid aan.

Laai die mp3 af (21143KB)

Dokument
Voorbeeld van 'n week se evaluering (315kb)

In vandag se episode het Louis en Lise gesels oor hoe jy proaktief kan optree om in jouself en jou geliefde sielkundige probleme te herken, om so gou moontlik hulp te kry indien nodig. Dit is ‘n vaardigheid wat almal van ons gerus kan aanleer om ons eie en selfs die mense om ons, se lewenkwaliteit te verbeter. Hier is ‘n voorbeeld van hoe ‘n week se grafiek gaan lyk. Indien jy die episode gemis het kan jy na die potgooi luister hier op RSG se webwerf.

Vrydag 18 Augustus 2017
11:30-12:00

Hoekom sal iemand hulle eie lewe neem? Hierdie is nie net vir families wat ‘n geliefde aan selfdood verloor het, ‘n kwelvraag nie, maar ook vir die meeste van ons wat nog nooit die behoefte ervaar het om nie meer te lewe nie.

Potgooi
Wie is ek? 18 Augustus 2017

Hoekom sal iemand hulle eie lewe neem? Hierdie is nie net vir families wat n geliefde aan selfdood verloor het, n kwelvraag nie, maar ook vir die meeste van ons wat nog nooit die behoefte ervaar het om nie meer te lewe nie.

Laai die mp3 af (20983KB)